Prince – 20Ten

| |

26 juli 2010 · Views: 1.009 ·
Categorie: Recensies

Prince nieuwste album, 20Ten, is op 10 juli verschenen. Het 33e studioalbum van Prince wordt in Europa gratis weggegeven bij diverse dagbladen en tijdschriften. Zo was 20TEN in België gratis verkrijgbaar bij de dagbladen Het Nieuwsblad en De Gentenaar, in Engeland is het album toegevoegd aan The Daily Mirror en Daily Records. In Duitsland kreeg je de cd cadeau wanneer je op 22 juli de Duitse editie van Rolling Stone Magazine aanschafte. 20TEN is niet de nieuwe Prince-klassieker en zeker niet zijn beste album van de laatste 23 jaar, zoals in een Engelstalige recensie wordt beweerd, maar wederom een prima album met een aantal uitstekende nummers die voorlopig wel weer even uit mijn boxen zullen blijven schallen.

20TEN start glorieus met twee uitstekende nummers. Op Compassion, dat klinkt als een heerlijke mix van Delirious van het album 1999 en Play In The Sunshine van Sign Of The Times, geeft Prince vol gas. De maatschappijkritische, sociaal geëngageerde teksten in combinatie met sfeervolle, pakkende koortjes en een voortstuwende beat maakt stilzitten haast onmogelijk. Het daaropvolgende Beginning Endlessly kent een gortdroge futuristische, diepe funksound en met zijn ‘Alphabet Street’-achtige gitaarloopjes is ook dit tweede nummer een schot in de roos.

Zo zijn het ook op 20TEN weer de rustige nummers die het oordeel over het eindproduct naar beneden doen bijstellen. Het vrolijke en grappige Everybody Loves Me, dat veel weg heeft van No More Candy 4 U is een aardige afsluiter, niet meer, niet minder. De toegift, de bonustrack 77 (Lay It Down) is gelukkig wel weer van grote klasse. Zware drumbeats leiden een krachtige funktrack in, waarbij Prince alles uit de kast haalt: ‘From the heart of Minnesota, here comes the Purple Yoda, guaranteed to bring the new sound’ [livexs/MuziekNu.nl]. Heb jij er een kunnen bemachtigen? En?

Prince – 20Ten

Prince – Compassion