Georgia Dagaki – Secret Love

0
Categorie Recensies
Tags , ,

| |

Verrassend en vooral betoverend is de eerste kennismaking met Griekse lyraspeelster en zangeres Georgia Dagaki. Op haar eerste buiten Griekenland uitgebrachte cd Secret Love horen we hoe je met de juiste klassieke en moderne instrumenten een op zijn minst zeer geslaagde mix van traditionele en moderne muziek kunt maken. De eerste lyra, de Griekse viool die bij het spelen op je knieën staat en van oudsher alleen door mannen wordt bespeeld, zou zijn gemaakt door de Griekse god Hermes. Het instrument klinkt doorgaans somber en dat past wel bij de tranentrekkende rembetico-blues waarin ook Dagaki haar mannetje staat.

Het heeft kennelijk tot anno nu, tot dit wereldwijde debuut van Dagaki, moeten duren voor we het instrument ook horen variëren op thema’s die je aan Carlos Santana of – iets minder voor de hand liggend – Poolse jazz uit de jaren zeventig doen denken. Terwijl die nummers ’gewoon tussendoor’ door twee Griekse hedendaagse componisten voor Dagaki zijn geschreven.
Dat zij strijkstok en zang goed beheerst zal haar doorbraak bespoedigen. Dagaki slaat bruggen tussen traditie en modern. Die bruggen voeren meestal over een diepe kloof en ze hebben de vreemde eigenschap dat je halverwege wenst dat de oversteek nooit ophoudt. Muziek om in te zwelgen, vooral door de combinatie van oud en nieuw instrumentarium [leidschdagblad]. Erg mooi, indrukwekkend mooi. Reacties uiteraard welkom.

Georgia Dagaki – ??

Plaats hier je reactie

Haal hier je eigen gravatar !